Foodnote.png
Kabeljauwgratin potje closeup.jpg

Convenience, wel zo makkelijk

 

Er zijn enkele uitzonderingen, maar de meeste visspecialisten zijn van huis uit geen koks. Toch presenteren ze meer en meer kant-en-klare gerechten, van snacks tot ‘ready to serve’ maaltijden.  Gelukkig hoeven ze om die te bereiden niet uren in de keuken te staan. Met dank aan ‘convenience food’.

Lees meer...
Autolozezondag.jpg

Olie besparen | Autoloze zondag


Wie het meemaakte is het vast niet vergeten: op 4 november 1973 was er de eerste autoloze zondag. Verhoogde prijzen voor aardolie dwongen de regering om ingrijpende, brandstofbesparende maat­regelen te nemen. Voor fietsers en rolschaatsers was het een feestje, zij namen die zondag de (snel)wegen in bezit. Anno 2021 zijn er ook hoge olieprijzen en dan hebben we het ook over olie om te bakken en frituren. Nu is voor u als visspecialist een visbakloze dag geen optie om olie te besparen.

Lees meer...
slechtnieuws.jpg

Slecht nieuws gesprek

“Is de kibbeling alweer duurder!?”. De meeste visspecialisten hebben door de hogere tarieven voor onder meer vis, olie en verpakkingen hun prijzen moeten aanpassen. En dat roept vragen op bij een deel van de klanten. Hoe kun je deze zo goed mogelijk beantwoorden.

Lees meer...
Variatie.jpg

In de mode: variatie!

Visspecialisten zijn grootverbruikers als het om olie gaat. Geen wonder dat hun bakolie wordt verkocht in blikken van 20 of soms 25 liter. Een letterlijk ‘gewichtige’ verpakking die enige spierkracht kost bij het vullen van de bakpan. Gelukkig is er nu een extra alternatief want Smedes introduceert Smedes Culipure Visbakolie in een 15 liter can in box. 

Lees meer...
Sojaland.jpg

Antwoord op GMO vraag

Visspecialisten zijn grootverbruikers als het om olie gaat. Geen wonder dat hun bakolie wordt verkocht in blikken van 20 of soms 25 liter. Een letterlijk ‘gewichtige’ verpakking die enige spierkracht kost bij het vullen van de bakpan. Gelukkig is er nu een extra alternatief want Smedes introduceert Smedes Culipure Visbakolie in een 15 liter can in box. 

Lees meer...
sushimania.jpg

Sushimania: nieuwe impuls

“Sushi-hype is voorbij” kopte nieuwssite Nu.nl in 2017. Inderdaad, er was geen sprake meer van een hype (een product of onderwerp dat tijdelijk bovenmatig veel aandacht krijgt). Dit wil echter niet zeggen dat de van oorsprong Japanse gerechten minder populair zijn.

Lees meer...
BBQmoneymaker.jpg

De BBQ als moneymaker

Dat uw klanten de afgelopen jaren steeds vaker de barbecue of buitenkeuken gebruikten is geen nieuws. Vermoedelijk krijgt u net als uw collega’s steeds meer consumenten aan de toonbank die buiten willen koken. Wat wel nieuw is (en die cijfers zijn heel recent): in coronatijd is de consument 20% meer gaan besteden aan de tuin.

Lees meer...
HOH-visrollade vitrinelook.jpg

Woensdag gehaktdááág

Even terug naar 1949. In dat jaar schreef de Nederlandse ­slagersvereniging een prijsvraag uit. Wie de beste slogan bedacht, won maar liefst 25 gulden (bijna 12 euro). Een serieus bedrag in die dagen! De winnende slogan werd ‘Woensdag, gehaktdag’.

Lees meer...
foodnote2.jpg

Dichtbij is het nieuwe ver weg

“Wat je van ver haalt is lekker” mag dan de uitdrukking zijn, Nederlandse consumenten kopen sinds het jaar 2020 steeds vaker dichtbij huis hun producten. Op het eerste oog is dat heel verklaarbaar vanuit de coronamaatregelen, waardoor ­onnodig reizen werd afgeraden. Heel wat bewoners van ­dorpen zagen af van ‘een dagje stadten’.

Lees meer...
FoodNote1.jpg

Tijd voor trends

Of het nu mode, interieur of food betreft, aan het begin van het jaar verschijnen overal lijstjes met trends en ontwikkelingen. Wij hebben er een paar voor jouw vak.

Lees meer...
Piekkerst.jpg

Pieken, maar met wat?

Als we deze Foodnote schrijven, zijn de nieuwe aangescherpte maatregelen net doorgevoerd. De horeca was al gesloten en nu zijn ook veel andere publiek toegan­ke­lijke gebouwen weer dicht. Thuis mogen u en wij nog twee gasten ontvangen. 

Lees meer...
1543