Foodnote.png

Woensdag gehaktdááág

Even terug naar 1949. In dat jaar schreef de Nederlandse ­slagersvereniging een prijsvraag uit. Wie de beste slogan bedacht, won maar liefst 25 gulden (bijna 12 euro). Een serieus bedrag in die dagen! De winnende slogan werd ‘Woensdag, gehaktdag’. Een kreet die vervolgens in heel wat geheugens is gebrand door reclamemakers.

Inmiddels is ‘Woensdag Gehaktdag’ minder vaak te horen en te lezen. Niet alleen eten we minder gehakt in de traditio­ne­le balvorm, ook het aantal mensen dat sowieso geen vlees eet neemt toe. Ongeveer 5% van de Nederlanders eet geen vlees, onder mensen tussen de 30 en 40 jaar is dit bijna 7%. Bij begin twintigers is het percentage nog hoger. Overigens zijn er steeds meer Nederlanders die af en toe geen vlees eten (flexitariërs) en bewust zoeken naar alternatieven. Een van die alternatieven heeft u in de vitrine: vis! Wat kunt u doen om te profiteren van het steeds bewuster boodschappen doen door de miljoenen consumenten?

  1. Blijf het gezonde van vis (licht, omega-3, vitamine D) ­vertellen richting uw klanten. Denk niet ‘dat weten ze nu wel’, herhaling is de kracht van de boodschap. Een bruine ­boterham met boter en kaas (100 gram) bevat 4 x ­zoveel vet als een portie warm­gebakken kibbeling (100 gram)!
  2. Presenteer gebakken vis als alternatief voor vlees, bijvoor­beeld met het ‘Woensdag Gebakken Visdag’ pakket van ­Smedes. Zie pagina 8 van onze Smaakfolder. 
  3. Leg makkelijk te bereiden alternatieven voor vlees in uw vitrine. De stap van hamburger naar uw verse visburger is heel eenvoudig als u deze panklaar aanbiedt. Kijk op www.margemaker.nl voor inspiratie!
  4. Gebruik meer groenten in uw klant-en-klare maaltijdgerechten. Dat spreek consumenten die bewuster kiezen aan en verlaagt bovendien uw kostprijs. Ook mooi: groente geeft kleur aan gerechten! 

Foto: half om half visrollade.

1543