Foodnote.png

In de mode: variatie!

 

We spraken onlangs een visspecialist die voorzichtig aan de slag was gegaan met kant-en-klare gerechten. “Dat liep erg goed, maar na een tijdje werd het wat minder. Klanten willen steeds iets nieuws. Het lijkt de mode wel.”

De viswereld heeft (gelukkig) een aanbod dat altijd in de smaak valt bij klanten, denk aan haring, kibbeling en gebakken vis. Maar de klanten voor uw vitrine zijn wél consumenten anno 2021 en dus altijd in voor iets nieuws. Hoe u af en toe kunt vernieuwen zonder dat het handenvol tijd kost?

Smaakvariatie Een aantal kant-en-klare ovengerechten krijgt een nieuwe twist door er alleen een andere marinade of een andere soort groente of vis aan toe te voegen. Doe dat niet klakkeloos, maar experimenteer er eens mee. 

Vitrinevariatie Veel klanten zijn ‘gewoontedieren’ en kiezen hun vaste positie bij de vitrine. Zeker als u een ruime toonbank heeft, is het aardig om af en toe te variëren in indeling. Ook een paar nieuwe vitrineschalen kunnen een leuk accent geven.

Beeldvariatie Het kost wat tijd, maar als u een beeldscherm heeft: zorg voor nieuwe afbeeldingen. In de Margemaker van Smedes vindt u veel mooie foto’s om te gebruiken. Of tel eens af naar hoogtijdagen zoals Sint, Kerst, Pasen, Nieuwe Haring. Nog ... dagen!

Plaatsvariatie Zelfs met presentatiemiddelen als beachflags kunt u een ­andere draai geven aan winkel of verkoopwagen. Niet ­alleen met een andere vlag, ook met een andere plek. Wat dichter op de looproute van consumenten, achter de kraam als daar een fietspad loopt. Doen!
 

1543