Foodnote.png

Dichtbij is het nieuwe ver weg

“Wat je van ver haalt is lekker” mag dan de uitdrukking zijn, Nederlandse consumenten kopen sinds het jaar 2020 steeds vaker dichtbij huis hun producten. Op het eerste oog is dat heel verklaarbaar vanuit de coronamaatregelen, waardoor ­onnodig reizen werd afgeraden. Heel wat bewoners van ­dorpen zagen af van ‘een dagje stadten’. En omdat vakantie in het buitenland minder aantrekkelijk of helemaal niet ­mogelijk was, herontdekten hele volksstammen de eigen omgeving. Inclusief markten en winkelstraten.

Inmiddels zijn er onderzoeken waarin bovenstaande trend cijfer­matig wordt onderbouwd. Neem een rapport van RegioBank dat aantoont dat 52% van de Nederlanders bewust meer bij lokale ondernemers koopt. Let wel: de voorkeur gaat uit naar zelfstandige ondernemers en niet de grote landelijke ketens. Een ander onderzoek toont aan dat een gebied tot een straal van 1500 meter rond een winkel, warenmarkt of standplaats voor de ondernemer de meeste klanten oplevert.

Wat u met deze uitkomsten kunt doen:
1. Varieer en verras: zeker consumenten die voorheen vaker op pad gingen voor aankopen zijn variatie gewend. Zorg ervoor dat uw vitrine regelmatig nieuwe producten heeft. In onze Margemaker vindt u honderden recepten.
2. Zorg voor zichtbaarheid in de directe omgeving, ook als het een wekelijkse standplaats betreft. Sponsor een plaatselijke vereniging of zorg ervoor dat u af en toe zichtbaar bent in de lokale krant. Als is het maar met een kleine advertentie.
3. Een bezoek aan uw winkel of verkoopwagen is nu een ‘uitje’ voor uw klanten. Investeer nog meer dan voorheen in persoonlijk contact, ook door uw medewerkers. Zo houdt u klanten vast als we straks weer makkelijker ver kunnen reizen.

Post: Februari 2021


 

1543