Als we deze Foodnote schrijven, zijn de nieuwe aangescherpte maatregelen net doorgevoerd. De horeca was al gesloten en nu zijn ook veel andere publiek toegankelijke gebouwen weer dicht. Thuis mogen u en wij nog twee gasten ontvangen. Dit laatste is met het oog op de naderende decembermaand zorgwekkend. Immers, bij veel mensen zijn Sinterklaas, Kerst en de jaarwisseling echte familiemomenten. En dan is het uitnodigen van twee gasten wel heel schamel...
Dit geeft u als visspecialist vast de nodige hoofdbrekens. Immers, kleine gezelschappen vragen om andere producten en gerechten dan familiediners. De vraag is dus niet of uw omzet gaat pieken deze kerst, maar wél met welke producten u de jaaromzet afrondt.
Omdat de overheidsmaatregelen veel weg hebben van dagkoersen (die per persconferentie veranderen) is het lastig om te bepalen wat u wel en niet in de vitrine legt. Toch een paar gedachten:
1. Denk aan ‘per persoon’ De consument zal nog meer dan voorheen ‘voor vier personen zalm’ bestellen. Door te werken met gerechtjes per persoon of aan te geven ‘600 gram = voor vier personen’ helpt u de consument.
2. Kies makkelijk opschaalbare gerechten Speciale gerechten voor kerst of oudjaarsavond? Kies makkelijk te bereiden gerechten die snel bij te maken zijn, bij voorkeur met meerdere vissoorten als basis.
3. Zorg voor voldoende verpakkingen Verpakkingen hebben geen houdbaarheidsdatum, dus zorgt dat u niet misgrijpt.
4. Sluit aan bij tijdloze trends December staat bol van de tradities. Zo gaat bij miljoenen Nederlanders het gourmetstel weer aan en kiezen velen voor een kerstbrunch. Sluit met uw producten aan bij tijdloze trends, dat verhoogt uw kans op omzet.
Post: December 2020
o