November 1976, de eerste bewoners van de nieuwe gemeente Almere krijgen de sleutel van hun huis. Bijna 46 jaar later telt de stad in Flevoland ruim 220.000 inwoners. De Volendammers Jan en Theo Koning zien al vroeg de potentie van de groeistad en openen in 1989 hun eigen zaak in winkelcentrum ’t Circus. “Alleen Almere-Haven was toen ontwikkeld, wij waren het centrum voor de boodschappen.”
De broers hebben al snel in de gaten welke consumenten ze moeten bedienen. Almeerders zijn forensen, overdag de stad uit en in de weekenden thuis. “Dus er lag al vroeg veel kant en klaar in de vitrine. Gemarineerde vis in een schaaltje, roerbakschotels. Snelheid is belangrijk hier, alles is erop afgestemd om klanten snel te helpen. Een lunchgerecht met Peka aardappeltjes, kibbeling, sla en saus is in acht minuten klaar. Mensen kopen gerechten die ze thuis zo in de oven of airfryer doen, ze hebben alle apparatuur in huis.”
De zaken gaan voorspoedig in Almere, maar dan heeft een wethouder rond het jaar 2000 een groots plan. Het centrum gaat op de schop, een nieuwe stadshart van Rem Koolhaas moet ruimte bieden voor wonen, werken, winkelen en leisure. “Probleem was wel: ons winkelcentrum stond in de weg en moest wijken. De projectontwikkelaar ging er met de botte bijl door.” Viscircus Koning wordt in 2006 min of meer gedwongen te verhuizen naar een foodplein in het nieuwe centrum. “Een miskleun, geen traffic, andere ondernemers sloten, wij redden het omdat we een goed klantenbestand hadden.”
Reizend viscircus
Ruim 10 jaar later worden de broers weer gedwongen te verhuizen. “Twee supermarkten en ambachtelijk foodwinkels in een voormalige Albert Heijn XXL. Maar er hing een negatief beeld rond de locatie. De Aldi sloot na een jaar en ook de rest liep niet. Wij redden het opnieuw dankzij vaste klanten.” Twee jaar later volgt de derde verhuizing, naar de huidige locatie. “En die is vanaf het begin een groot succes.” Waarom klanten door de jaren heen ‘reizend viscircus Koning’ zijn gevolgd? “Kwaliteit, we kopen zelf vis in Den Helder, verwerken alles zelf, roken alles zelf, maken alles zelf.”
“En we hebben Smedes achter de hand en niet alleen met hun grote assortiment”, vertelt Jan Koning. “Al die ideeën uit de Margemaker, we hebben er al zóveel in ons assortiment opgenomen.” Zelf zijn de broers trouwens ook creatief, zo combineren ze de visloempia en tagliatelle uit de Smedes Margemaker tot een ‘smulloempia’ en die is al jaren een omzettopper.