Headerwebspage.jpg

1972-2022: 50 jaar Smedes

 

In 2022 bestaat Smedes Fine Food 50 jaar. Dat vieren we onder meer met jubileumaanbiedingen die maandelijks in ons magazine Smaak staan. Daarin vind je dit jaar ook vier keer een jubileumkatern met onze geschiedenis én een jubileumactie!
 

Deze pagina wordt aangevuld!

50 jaar Smedes

In 50 jaar van producent van 'Smedesbloem' tot complete groothandel voor de visspecialist.

Miranda Overwijk en Margré ter Haar

Een bedrijf kan niet zonder medewerkers die - vaak achter de schermen - allerlei processen in beweging houden. Bij Smedes is dit niet anders. Neem collega’s Miranda en Margré. Allebei geboren en getogen Spakenburgers en helemaal op hun plek bij het familiebedrijf Smedes.

Miranda werkt al elf jaar bij Smedes waar ze door toedoen van Kees van ‘t Klooster terecht is gekomen. Ze kende hem van haar vorige werk en zo kwamen ze aan de praat tijdens een avondje in de kroeg. 

Tijdens haar sollicatiegesprek met Otto en Melis van Twillert, had Otto maar één voorwaarde. “Ik mocht alleen komen werken als ik het goed kon vinden met Elise. Zij was toen de enige vrouw bij Smedes. Gelukkig klikte het meteen”, vertelt Miranda.  Ze begint op de binnendienst en leert zo het bedrijf met al zijn facetten door en door kennen. Later doet ze ook een poosje ­debiteurenbeheer en langzaam is ze de boekhoudkundige kant opgegaan waar ze zich nu voornamelijk mee bezig houdt. “Ik heb eigenlijk alleen nog nooit in het magazijn gewerkt”, lacht ze. 

Margré werkte meer dan 25 jaar bij haar vorige werkgever - een groothandel in de schoenenbranche - voor ze de overstap naar Smedes maakt. Omdat Melis haar persoonlijk kent en wist dat haar functie kwam te vervallen, biedt hij haar een baan aan. Haar bedrijf zit echter in zwaar weer en Margré wil het schip nog niet verlaten. Juist als haar werkgever zelf vertelt dat er een einde aan de samenwerking komt, krijgt ze een appje van Melis. Of ze nog belangstelling heeft voor een baan. Dat heeft ze met beide handen aangegrepen. “Smedes is net als mijn vorige werkgever een familiebedrijf, dus ik dacht:  daar pas ik wel tussen.” Ze begint bij after sales en ‘doet’ inmiddels ook een reeks andere werkzaamheden waaronder: prijsbeheer, debiteuren­beheer, telefoon aannemen en alles wat de dag brengt.

Inmiddels zitten Miranda en Margré in hetzelfde kantoor waar hard gewerkt wordt. “Maar we hebben ook tijd voor een praatje hoor”, vertellen ze in koor. Inmiddels vormen ze samen ook de ‘feestcommissie’ van Smedes en organiseren ze personeelsfeestjes en allerlei andere leuke dingen.

Wat ze aanspreekt in Smedes? “Dat het een familiebedrijf is”, zegt Miranda. “De persoon komt altijd op de eerste plaats. En Margré vult aan: “We zijn een leuk team waar we ook proberen om te zien naar elkaar”. Uit één mond: “Wij werken hier tot ons pensioen.”
 

MM.jpg

De afgelopen 12,5 jaar: uitbouw!

De nieuwe huisstijl in 2009 is de opmaat naar een sterke uitbouw van Smedes in de periode tot 2022. In deze 12,5 jaar krijgt ‘one stop shopping’ gestalte: visspecialisten kunnen bij Smedes voor alles terecht, behalve de verse vis. Zo worden eigen verpakkingslijnen, promotiematerialen en vitrine-inrichting aan het assortiment toegevoegd.

Daarnaast gaat Smedes haar klanten steeds breder ondersteunen. Consumenten vragen meer gemaksproducten en met de Margemaker stelt  Smedes
honderden gerechten en recepten ter beschikking, inclusief calculatietool. Op de eerste verdieping van het bedrijfs­pand richt Smedes de ‘Smederij’ in, een zeer complete kookstudio waar met klanten workshops en inspiratiesessies worden gehouden. Nieuwe ondernemers leren er de kneepjes van het vis bakken.

2009-2022 is ook de periode met een zwarte bladzijde in de bedrijfsgeschiedenis. Eigenaar Otto van Twillert overlijdt plotseling in mei 2014. Een klap voor de familie Van Twillert, Smedes-medewerkers, maar ook voor de hele sector.


De nieuwe generatie zet het bedrijf voort met dezelfde drive. Na 50 jaar is Smedes daarom dé groothandel voor de visretailer en ambulante visspecialist. Een bedrijf dat volop plannen heeft om zijn klanten nog specifieker van dienst te zijn. De uitbreiding van het bedrijfspand, gestart in het najaar van 2022, gaat de daarvoor de noodzakelijke ruimte bieden.

Nieuwbouw.jpg

Verbreding tussen 1997 en 2010

Tegen het einde van het millennium staat Smedes voor een grote verandering. Het laat aan de Voltaweg in Bunschoten-Spakenburg een nieuw, eigen bedrijfspand bouwen. De verhuizing vindt plaats in 1999.

Het nieuwe pand heeft een productieruimte, magazijn, kantoren én twee laaddocks. Dit laatste is een enorme vooruitgang, het logistieke proces verloopt veel efficiënter dan op de oude locatie. Eerst worden delen van het pand verhuurd, maar in de loop der jaren heeft Smedes alle ruimten zelf nodig. Sterker nog, al in het eerste decennium van de nieuwe eeuw is uitbreiding nodig. Het bedrijf groeit, het assortiment wordt steeds breder en ook het aantal medewerkers groeit bijna jaarlijks. Het eigen Smedes huismerk (visbakolie, visbakmeel en viskruiden) wordt uitgebreid met sauzen en marinades.

Door deze verbreding van het huismerk is de naam Smedesbloem minder passend. Daarom wordt in 2009 een nieuw logo en een nieuwe styling van de verpakkingen doorgevoerd onder het label Smedes.

SmdesMarinades.png

Smedes-verkoper Koen de Graaf

‘Ik kan moeilijk stilzitten, wil altijd wat doen, ook ‘s avonds’, vertelt Koen de Graaf, verkoopmedewerker binnendienst bij Smedes. Dat treft, want in zijn functie is het zelden rustig en ‘s ochtends al helemaal niet. Dan staat de telefoon roodgloeiend en zijn Koen en zijn headset onafscheidelijk. 

Hij is een geboren en ­getogen Spakenburger (met een donkerblauw voetbalhart) en kiest na de middelbare school voor de commerciële mbo-opleiding Account Management. Jarenlang staat hij op zaterdag in een viskraam, op de markt in Nieuwegein. Na afronding van zijn opleiding werkt Koen bij een detacheringsbedrijf om in 2018 over te stappen naar Smedes. Dan start hij ook de hbo-avondopleiding Commerciële Economie die de verkoper  het komende jaar hoopt af te ronden.

“In mijn werk als verkoop­medewerker binnendienst staat één ding centraal: het ontzorgen van de klant”, vertelt hij over zijn functie. Als geen ander weet Koen dat een complete, correcte aflevering voor visspecialisten essentieel
is. “Dus als klanten online wel bakjes maar geen deksels bestellen, bel ik toch even.” Koen is er ook verantwoordelijk voor dat alle bestellingen de vrachtwagen ingaan, hij regelt de routeplanning. “Ja, het is wel eens passen en meten om alles erin te krijgen.”

Wat hij het mooist vindt aan zijn werk? “Het contact met de klant, bij alles wat je doet komt relatie kijken.” Ook intern is ‘relatie’ trouwens belangrijk. “Smedes is een familiebedrijf met korte lijnen.  Als er eens  iets is, staat iedereen open voor een gesprek.”

Coen2.jpg

Smedes geeft een rondje

Smedes bestaat 50 jaar en dat betekent: trakteren! Tijdens de looptijd van de september folder ontvangen klanten bij hun bestelling een heerlijke Jubileum Tulband uit de oven van Klaas Hartog uit Spakenburg. Dit is dé ambachtelijke brood- en banketbakker die garant staat voor smaak en pure kwaliteit.

De tulband is rijkgevuld met rozijnen en is met opzet niet helemaal gaar. Dat geeft die lekkere smaak en bite van ‘natte cake’. “Voor cakes geldt: hoe hoger, hoe droger”, vertelt Martijn Hartog van de bakkerij. Deze tulband van Smedes is iets ingezakken en heeft een licht vochtige structuur. Heerlijk!”. De naam ‘tulband’ is trouwens ontleend aan de tulbanden die mannen dragen in het Midden- en Zuid-Oosten van de wereld. De vorm komt oorspronkelijk uit Engeland en is ontstaan in de 19e eeuw. 
 

TulbanKl.png

Belangrijke schakel

Negen jaar is Spakenburger Evan van de Groep als hij hier en daar gaat helpen bij visbedrijven in het dorp. Saus pompen, uitjes verpakken, afwassen en later olie verversen en de vitrine klaarmaken. Hij gaat op den duur mee naar de markt en leert zo al op jonge leeftijd de viswereld kennen. 

Toch kiest hij voor een loopbaan in de bouw, als allrounder. “Tijdens de recessie van 2011 was er te weinig werk in de bouw en ben ik om mij heen gaan kijken. Bij Smedes zochten ze iemand voor één dag per week in het magazijn.” Evan wordt aangenomen er werkt er binnen de kortste keren fulltime. Op een uitstapje naar een bedrijf in led-systemen na is hij sindsdien een vertrouwd gezicht voor afhaalklanten.

In een magazijn zijn in- en uitgaande goederenstromen doorlopend in beweging. Het logistieke team van Smedes verricht dan ook allerlei werkzaamheden. Evan is op alle punten inzetbaar, maar focust zich op het samenstellen van klantbestellingen. Het gaat dan om orders voor afhaalklanten, groothandels en routeklanten. “Klanten helpen is het leukst in mijn werk. Ze willen graag snel geholpen worden en daar doe ik mijn best voor.”

Vlekkeloze logistiek is een ­belangrijke schakel in de dienstverlening van Smedes. Wat is voor Evan de uitdaging in zijn werk? “Klanten 100% foutloos hun bestelling leveren. Voor een visboer is ieder artikel belangrijk: olie, meel, kruiden, saus, ze kunnen niets missen. Dit betekent dus steeds scherp zijn en blijven controleren. Als een order klaar staat voor de wikkelaar, loop ik ‘m nog een keer na.”
 

Evanvandergroep.jpg

Uitbouw tussen 1982 en 1997

De Gemeente Amersfoort wil in de jaren '80 ruimte voor nieuwe woningbouw en laat haar oog ­vallen op Hoogland. De locatie waar Smedes is gevestigd moet plaatsmaken voor appartementengebouwen en daarom verhuist Smedes naar de Edisonstraat in Bunschoten-Spakenburg. Daar wordt meer dan drie jaar een ruimte gehuurd.

In deze ruimte verrichten vader Jan de Graaf en zijn zonen  alle voorkomende werkzaamheden. Ze mengen het Smedesbloem visbakmeel, doen de verkoop,
administratie en logistiek. Zakken visbakmeel worden handmatig dichtgenaaid. Visbakolie wordt midden jaren ‘80 aan het programma toegevoegd. Smedes staat op beurzen in Hilversum, Amsterdam en Den Haag.  Daar krijgen standbezoekers niet alleen kibbeling aangeboden, maar ook een sigaar of sigaret en borrel.

In 1996 stopt eigenaar Otto van Twillert met zijn grossierderij en richt zich volledig op Smedes. Het assortiment breidt in deze periode uit met alle producten die hij voorheen vanuit de grossierderij aan visspecialisten leverde. In 1996 komen daar de eigen Smedes Viskruiden bij. 

truck (1).jpg

Smedes Jubileum Botterdag

Wat een geweldig feest! Gisteren was de Smedes Jubileum Bottertocht met liefst vijftig verschillende visspecialisten (ieder met twee personen) uit heel Nederland. Zij waren winnaars in de jubileumactie van afgelopen februari. Samen met medewerkers van Smedes kozen zij het ruime sop met een vloot nostalgische vaartuigen. Na afloop stond er een heerlijk buffet klaar, want van zeilen krijg je gezonde trek! Al met al een feestelijke jubileumdag! 

Jubileum3

Zomers cadeau: XL badlaken

Wie jarig is trakteert en dat doet Smedes. Voor iedereen die in de looptijd van onze mei-folder een bestelling doet, ligt er een heerlijk groot Smedes badlaken klaar. Liefst 100 x 210 cm groot en van de beste badstof. Topkwaliteit om jaren plezier van te hebben. Perfect voor iedereen die een dagje strand doet of in de zomervakantie een bestemming op of aan het water kiest. Let op: één per klant en op = op!

Handdoek2.jpg

Rijdend visitekaartje

‘Eerst naar Barneveld, dan  s-Heerenberg en Enschede’, somt Hilco de Graaf aan het einde van zijn werkdag de eerste adressen voor morgen op. Vertrektijd: 05.00 uur. De chauffeur werkt inmiddels 5 jaar bij Smedes en heeft het ‘prima naar zijn zin’. 

Het vak is Hilco met de pap­lepel ingegoten, vanf zijn tiende is hij regelmatig ‘bijrijder’ van zijn opa. Op die leeftijd begint hij ook met werken op de markt, inderdaad in een viskraam. Tot zijn 19e verkoopt hij op zaterdag vis in onder andere Zeist, Deventer en Woerden.

Maar de truck blijft zijn droom en daarom wordt hij - na een opleiding transport en logistiek - op zijn 19e chauffeur. Eerst zakgoed en daarna bulktransport bij een meel­bedrijf. Hij lost regelmatig bij Smedes en laat terloops vallen dat hij er als inwoner van Bunschoten best wil werken. In 2017 is het zover, Hilco volgt een chauffeur op die met pensioen gaat.

Het mooie aan rijden voor Smedes vindt hij de contacten met visspecialisten. “Ik ben een beetje het visitekaartje van het bedrijf en altijd alert op vragen en wensen van klanten.  Ik zet niet alleen de bestelling neer, maar maak graag een praatje. Daar krijg ik van Smedes ook alle ruimte voor. Dat een visspecialist wel eens een visje in de pan gooit voor mij... gezellig!”. 

Bij de vervanging van zijn vrachtwagen mag Hilco zijn wensen doorgeven en daarom is zijn duurzame euro-6 truck voorzien van een lichtbak, koelkast en meegespoten wielringen. “Gewoon een mooie strakke auto, hij is echt af.”

Jubileumpost3.png

Bestel Smedes Dipsauzen, maak kans op een bottertocht 

Nee, je hoeft geen zegels te plakken of lotnummers te controleren om kans te maken op een compleet verzorgde bottertocht op het Eemmeer. Je hoeft alleen Smedes Dipsauzen te kopen en je aan te melden als kanshebber via deze link.

Ravigotte-, remoulade- of kibbelingsaus, alle soorten tellen mee! Bestel wel tijdens de looptijd van deze folder (14 februari tot 11 maart). Wij doen doen de namen van alle belangstellenden in een doos en trekken de winnaars. Die gaan op maandag 16 mei een dagvullende tocht beleven op zo’nnostalgisch vaartuig. Natuurlijk met een heerlijke maaltijd erbij!

Winnaars krijgen persoonlijk bericht en zijn met twee personen welkom aan boord. 

Jubileumpost2.jpg

Hier begon het allemaal

In 1972 neemt Mees van Twillert (‘Meesje Wouda”) het bedrijf Smedesbloem uit Drachten over. De eigenaar en naamgever van dit bedrijf, de heer Smedes, heeft geen opvolger. Het bedrijf heeft één product: bakmeel voor vishandelaren. Het woord ‘visbakmeel’ is nog niet uitgevonden, visspecialisten spreken over Smedesbloem als ze bakmeel bedoelen. De slogan ‘Voor het beste bakresultaat’ laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Van Twillert is zelf druk met zijn groot-handel voor supermarkten en daarom runnen meneer de Graaf en diens zonen het bedrijf. Dat doen ze vanuit een schuur (foto vorige pagina) in Hoogland, het kerkdorp ten zuiden van Bunschoten-Spakenburg. Bestellingen worden met een kleine vrachtwagen bezorgd bij visspecialisten die men destijds meestal ‘visboer’ noemt.

Een groot deel van de klandizie werkt vanuit Bunschoten-Spakenburg, maar in de loop der jaren komen daar afnemers uit heel Nederland bij.

Schuur.jpg
1749