- Workshop bij Smedes
- Inrichting
- Styling
- Decoratie
- Selectie materialen
‘Hersenen geven een signaal af: kopen!”
Zo’n drieëneenhalf jaar geleden opent Jan Barnhoorn samen met echtgenote Fiona een visspeciaalzaak: Oléron in Heemstede, niet ver van Haarlem. Na een aantal jaren werken bij leermeester Jacky Hendriks in Alphen aan den Rijn, past hij alle opgedane kennis toe op zijn eigen zaak. De consumenten in de regio zijn vaak geen doorsnee burgers, er wonen veel ondernemers, politici en bekende Nederlanders. “Alles wat we doen moet 200% goed zijn. Daarom hebben we een chef-kok in dienst die creatieve gerechten maakt en scherp op de kwaliteit let. Achter de toonbank staan verkopers met levenservaring die klanten inhoudelijk goed kunnen adviseren”, vertelt Jan Barnhoorn.
De vitrine is gericht op een breed publiek. “Iedereen loopt binnen, van bankdirecteur tot bouwvakker. De ene voor kreeft of langoustines, de ander voor een kibbeling of lekkerbek. Tot corona verkochten we veel kant en klaar, sinds corona willen klanten het nodige uitproberen en kopen meer verse vis. Dan is het belangrijk dat je goed adviseert en vertelt: zo maak je het klaar.”
Voor de inrichting van de eerste vitrine, bij de opening van de zaak, is Erik Verbeek van Smedes nauw betrokken. Jan bestelt onder meer de vitrineplaten met de coconut houtuitstraling. “Zo’n zilveren onderplaat die de vitrinebouwer levert is gewoon niet mooi, dus daar legde Erik die platen op. Veel mooier. Daarna toonde hij de Casablanca bakken, maar ik was bang dat het te rommelig werd. Te druk voor het hoofd van de klanten. Haha, en ook mijn vrouw vond het niets.”
Drieeneenhalf jaar begint het toch te kriebelen, zeker als Erik de neutrale betonlook vitrineplaten laat zien. “Toen heb ik op een maandag en dinsdag de vitrine gevuld met de Casablanca bakken. Toen mijn vrouw het effect op woensdag zag was haar reactie: ‘toch best wel heel mooi’. Door die betonplaten springen de kleurrijke bakken er echt uit. Klanten reageren ook positief en daar doe je het voor.”
Over het advies van Erik en de producten van Smedes niets dan lof. “Het meedenken van Erik om de vitrine er zo mooi mogelijk uit te laten zien is waardevol. En Smedes zelf is continu op zoek naar vernieuwing. Dat doen ze goed.” Van het belang van een goede toonbank is Jan meer dan overtuigd. “Daar staat of valt je hele winkel mee. Is je toonbank een rommeltje, dan verkoop je 50% minder. Goede, kleurrijke en volle bakken zorgen ervoor dat de hersenen van klanten een signaal afgeven: kopen! Ik kijk regelmatig bij collega’s in Nederland hoe zij het doen en ga soms even voor mijn toonbank staan. Dan denk ik: zou ik dit zelf willen kopen?”