Smedes Batter for chefs

Spotlight op zuurwaren

Waarom (Kesbeke) zuurwaren goed bij de visspecialist passen

Vijftig jaar geleden zag de vitrine van een visspecialist er geheel anders uit. Geen kant-en-klaarmaaltijden, vrijwel geen salades, veel minder filet. Er was wel ruimte voor rolmopsen en zure bommen ingeruimd (en die gingen grif over de toonbank). Zuurwaren blijken goed te matchen met vis en dat is nog steeds zo. Zeker door de ontwikkelingen bij Kesbeke, een van Smedes’ meest populaire merken.

Hoe het komt dat zuurwaren passen bij verse en gebakken vis? Daar zijn enkele redenen voor. Het frisse en zure karakter maakt vette of zoute vis lichter en frisser. Klanten verwachten bovendien bij hun visspecialist zuurwaren, zeker bij klassieke gerechten zoals haring met uitjes en augurk. Al in de 17e eeuw werden bij de zoute (gepekelde) haring zure gerechten geserveerd.

Maaltijdgevoel

Voor de visspecialist spelen er ook andere factoren om plaats te bieden aan zuurwaren. Met zuurwaren kan een visspecialist een compleet maaltijdgevoel bieden: vis + zuur als bijgerecht. Dit verhoogt de kans dat je klant méér meeneemt dan alleen vis. Zuurwaren zijn relatief voordelig in te kopen en kunnen met een mooie marge verkocht worden. Ook positief: kleurrijke zuurwaren op de toonbank trekken visueel de aandacht. Ze geven je winkel een uitnodigende uitstraling.

Augurkenkoning

Smedes heeft al vele jaren de zuurwaren van het Amsterdamse bedrijf Kesbeke in haar assortiment. En dat is niet voor niets: de kwaliteit en ambachtelijkheid van het merk sluiten perfect aan bij die van de visspecialist. De laatste jaren maakt Kesbeke (sinds 1948) een stormachtige ontwikkeling door. Het bedrijf werd beroemd door de realityserie De Augurkenkoning, waarin de bedrijfsvoering en het gezinsleven van Oos en zijn zonen centraal staan. Opvallende marketingacties zoals een augurkensnackbar en een chocoladeletter met augurkenvulling zorgden ook voor extra aandacht.

Nieuwe producten

Al die media-aandacht ging niet ten koste van een van de sterke punten van het bedrijf: innovatievermogen. Er zijn veel nieuwe consumentenproducten op de markt gebracht en een deel daarvan is erg interessant voor de visspecialist die extra omzet wil genereren. De kleurrijke gesnipperde rode ui, de oestertopping, de kimchi of de picanaise (mayonaise met piccalilly) zijn allemaal producten die goed passen bij vis én de steeds veranderende smaak van consumenten. Op pagina 6 van deze Smedes Smaak staat een aantal nieuwe Kesbeke-producten op een rij.

Zuurwaren.jpg

1914