De vitrine wordt vaak het visitekaartje van een viswinkel of verkoopwagen genoemd en terecht. De toonbank geeft de consument in één oogopslag een beeld van je bedrijf en je assortiment. De waarde van een goede vitrine gaat echter verder, het is ook een tool om klanten te informeren, inspireren en extra aankopen te stimuleren. Hieronder delen we een paar tips voor een goede vitrine. Wil je eens sparren over jouw toonbank en de samenstelling en presentatie van je assortiment? Maak een afspraak met culinair adviseur Erik Verbeek via erik@smedesfood.nl.
Zorg voor beleving
Iedereen in de versdetailhandel weet: beleving zorgt voor klantenbinding en omzet. De vitrine is hierin één van de belangrijkste onderdelen. Je toonbank moet dus een wauw-gevoel geven en dat doe je door de vitrine mooi en gevarieerd te vullen.
Geef de kijker overzicht
Klanten staan meestal even te wachten en dan kijken ze onwillekeurig naar de vitrine. Je helpt de kijker door overzicht en goede verlichting te bieden. Dat laatste wordt wel eens onderschat, maar is van groot belang om je producten aantrekkelijk te presenteren. Geef je belangrijkste producten een centrale plaats, meestal in het midden. Met hoogteverschil creëer je extra attentiewaarde.
Creëer variatie
Klanten houden van nieuwe gerechten en veranderingen. Dit betekent niet dat je de vitrine regelmatig moet omgooien (juist niet), maar wel dat je op details vernieuwt. Bijvoorbeeld door te werken met seizoensproducten of weekaanbiedingen.
‘Rust, reinheid en regelmaat’
Natuurlijk, in de loop van de dag ziet je vitrine er minder strak uit dan bij de start. Tegelijkertijd is het belangrijk om continu te scannen of de netheid en overzichtelijkheid niet in het gedrang komen. Het verleiden van klanten vraagt om een opgeruimde en goedgevulde vitrine op ieder moment van de dag.
Geef voorverpakt een (logische) plek
Niet iedereen heeft ruimte voor een assortiment voorverpakt, maar heb je die wel, zet deze dan in de aanlooproute van klanten. De gehaaste consument kan dan snel de producten pakken die hij of zij wil kopen. De wachtende klant kan in de tussentijd door de voorverpakte producten verleid worden en iets extra’s meenemen.
Effectief ruimtegebruik
In iedere vitrine is het woekeren met de ruimte, toch? Daarom is goed nadenken over de indeling en afmetingen van de diverse schalen en bakken ook zo belangrijk. Smedes helpt je bij dit denkproces met een zogenaamde vitrinesessie. Samen met Erik Verbeek ga je een uurtje meten, passen en schuiven om zo de perfecte opstelling te maken.
Breng accenten aan
Je vitrine vertelt je verkoopverhaal en dat kun je onderstrepen door accenten aan te brengen. Is een gerecht uit eigen keuken of een weekaanbieding? Plak een sticker met deze tekst op de verpakking.