Spotlight op: foodtrends 2025

In december zijn er weer heel veel lijstjes met foodtrends verschenen. Wij hebben ze gelezen en er zes uitgekozen die voor jou misschien interessant zijn. 

Eerlijke voeding
Consumenten willen meer eenvoud en transparantie in hun voeding. Geen maaltijden met een waslijst aan ingrediënten, maar minder en duidelijkere ingrediënten. Minder suiker, minder zout, en vooral ingrediënten die je kunt herkennen én uitspreken. Dit leidt bijvoorbeeld tot een voorkeur voor gerechten zoals poké bowls. Je ziet wat je eet en weet hoe het heet. Dat biedt visspecialisten kansen!

Persoonlijke voeding
Voor veel consumenten is persoonlijke gezondheid en welzijn steeds belangrijker. Zij kiezen voor ‘gepersonaliseerde maaltijden’, voeding die precies aansluit bij de eigen diëten of gezondheidsdoelen. De opkomst van foodcoach-apps ondersteunt deze trend. Deze apps geven advies over geschikte ingrediënten en portiegroottes. Goed nieuws: vis past in heel veel diëten en bij vrijwel alle gezondheidsdoelen. Het is dus goed om als fishprof te blijven communiceren dat vis gezond is.

Andere eetmomenten
De traditionele eetmomenten – ontbijt, lunch, avondeten - vervagen. Mensen eten vaker op ongebruikelijke tijden, zoals later op de avond na een activiteit of zomaar spontaan halverwege de middag. Kant-en-klaar maaltijden sluiten hier perfect op aan. 

Koreaans en Midden-Oosters
De Italiaanse, Japanse, Indische en Nederlandse keuken blijven het populairst bij consumenten en dat is positief voor de visspecialist. Gerechten uit deze keukens liggen al veel en vaak in de vitrine. Tegelijk wordt de voorkeur voor gerechten uit Korea en het Midden-Oosten (vooral landen rond de Middellandse Zee) groter. Deze ‘nieuwe’ keukens gebruiken veel vis!

Nog meer gemak?
Gemak is al zeker 15 jaar dé foodtrend en ook in 2025 blijft dat zo. Het leven wordt nog steeds een beetje drukker, en daarom groeit de vraag naar gemak nog steeds. Verse kant-en-klaarmaaltijden krijgen vaker de voorkeur boven de vaak ongezonde gerechten van afhaal- en bezorgkeukens.  De consument wil trouwens best zelf een paar handelingen doen om de maaltijd te bereiden. Social media staan tot de rand toe vol met tips voor beginnende thuiskoks.

Comfortfood zonder schuldgevoel
Comfortfood – ook wel troosteten ­genoemd – is altijd nogal calorierijk en zout. Met als gevolg een licht schuldgevoel na consumptie. ‘Het was wel lekker maar ook een beetje ongezond’. Comfortfood blijft in 2025 ongekend populair, maar wordt aangepast. Het zoutgehalte neemt verder af, de hoeveelheid groenten neemt toe. Stamppotten, ovenschotels, lasagnes en pasta’s blijven dus populair, maar bevatten meer ingrediënten die goed zijn voor het lichaam. Maaltijden met vis en groenten passen perfect in deze trend.

1914