Spotlight op: extra omzet met aanverwante producten

‘Upselling’ noemen Amerikanen het, het naast je kernproducten verkopen van aanverwante artikelen. Het Nederlandse ‘bijverkoop’ en ‘nevenverkoop’ klinken minder spannend, maar vertellen hetzelfde. Ook de meeste visspecialisten verkopen meer dan gebakken vis, verse vis en visgerechten. De introductie van drie biersoorten door Smedes is aanleiding om wat mogelijkheden voor extra omzet onder de loep te nemen.

• Bier bij vis
Diverse visspecialisten hebben een eigen wijnselectie maar bier is veel minder gebruikelijk in viswinkels. En dat terwijl bier bij haring een prima combi is. Smedes breidt haar assortiment uit met drie bieren van de Scheldebrouwerij. De speciaalbieren Standgaper, Dulle Griet en Zeezuiper passen goed bij de zilte smaak van haring. Een 
mooi product om tijdens het nieuwe haringseizoen te introduceren.

• Houtskool
Visspecialisten die actief zijn op barbecuegebied weten het: houtskool is een interessant en lucratief product. Zeker bezitters van Big Green Eggs en soortgelijke keramische barbecues verstoken behoorlijke hoeveelheden. Ook omdat zij vaker barbecueën dan bezitters van een conventionele toestel.

• Visbakmeel en viskruiden
Wie heeft het niet eens meegemaakt: de vraagt van een klant om een zakje visbakmeel of viskruiden voor thuis. Smedes heeft daarvoor de bekende strooibussen voor consumenten ontwikkeld. Natuurlijk, de meeste klanten kiezen voor jouw gebakken vis, maar ook voor de thuisbakkers heb je - naast verse vis - met deze producten iets extra’s.

• Sushi benodigdheden
Hoeveel van jouw klanten kopen vis om er vervolgens thuis sushi of een pokébowl mee te maken? Deze groep kan je – als je voldoende ruimte hebt – ook andere sushibenodigdheden verkopen. Denk aan Yama Itamae rice (750gr), Yama Itamae nori vellen (pakjes 28gr/10 vellen) en Yama Sushi azijn (360ml).

• Kesbeke tafelzuren
De bekende Kesbeke tafelzuren zijn geliefd bij Nederlandse fijnproevers en de hordes toeristen die ons land bezoeken. Dat biedt mogelijkheden voor extra verkoop, zeker gangbare producten als de Amsterdamse smul-uien (370ml) zilveruien (370ml) en augurken op zoetzure azijn (720ml).

• Sauzen
Smedes (dip)sauzen zijn onmisbaar bij kibbeling en gebakken vis. Je kunt deze ook uitstekend verkopen in een saladebakje, bijvoorbeeld bij de barbecueproducten. Voor veel visspecialisten is dit een serieuze omzetplus.

Bijverkoop.png

1914