Warmere en ‘zwaardere’ gerechten
Met de dalende temperaturen, hebben mensen de neiging om warmere, hartigere maaltijden te eten. Ovenschotels, gebonden soepen en stamppotten worden populairder. Deze gerechten zijn niet alleen verwarmend, maar ook voedzaam en vullend. Als visspecialist kun je inspelen op deze veranderende voorkeur. Bijvoorbeeld met een Bretonse vissoep of een van de stamppotrecepten van Smedes.
Gebruik seizoensgroenten
De herfst en winter brengen een overvloed aan seizoensgebonden groenten zoals pompoenen, koolsoorten (boerenkool, spruitjes), knolselderij, pastinaak en paddenstoelen. Nederlandse consumenten houden van deze groenten die soms ook goed passen bij visgerechten. In de Smedes Margemaker database vind je bijvoorbeeld een spinaziestamppot met zalm en pastinaakfrieten of zeebaars met boerenkool. In de categorie “soepen” is er een stevig gevulde winterse maaltijdsoep met rivierkreeftjes, winterpeen, pompoen en spruitjes.
Specerijen en smaken
Hoe lager de temperatuur, hoe meer de smaakvoorkeur ligt bij wat pitterger gekruide gerechten. Denk hierbij aan gerechten waarin kaneel, kruidnagel en/of noodmuskaat worden verwerkt. Die passen bijvoorbeeld goed in een stamppotje met kabeljauw en appel. Ons ‘Rood stamppotje met kabeljauw’ heeft als smaakmakers kaneel en kruidnagel, ingrediënten die ook voorkomen in pepernoten en speculaas.
Comfort food
Door de kou en de vroeg invallende schemering eten mensen binnen en kiezen ze vaker voor comfort food. Comfort food staat voor gerechten die lekker zijn, relatief veel calorieën bevatten en een positieve stemming oproepen. Bijvoorbeeld omdat ze de eter herinneren aan vroeger. Kibbeling of gebakken vis met frites of pastagerechten hebben een hoog comfortgehalte. En laat jij die nu net aanbieden! Ovenschotels hebben voor veel mensen ook een nostalgische waarde.
Feestdagen
Natuurlijk staat het najaar ook in het teken van de feestdagen (Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw) en die gaan gepaard met lekker eten. De laatste decennia begint deze feestperiode steeds vroeger, de kerstmarkt wordt in de zomer ingericht, pepernoten liggen sinds medio augustus in de schappen. En jij als visspecialist? Jij weet dat consumenten steeds vroeger informatie willen over je gerechten en praktische zaken als openingstijden rond de feestdagen. Dus kijk alvast naar de data, maak plannen en deel die vroeg met je klanten. Die kijken echt niet gek op als jij in oktober over het kerstmenu begint.