Zuid-Holland: Schot-Bout Brielle

Opeens was Brielle landelijk in het nieuws: tijdens zijn toespraak voor de Tweede Kamer haalde de Oekraïense president Zelensky het historische stadje aan. Of het deze zomer leidt tot extra toeristen? Als dat zo is profiteert vishandel Schot-Bout er zeker van mee. De viskiosk staat op een ideale plek, net na de karakteristieke ophaalbrug richting centrum. 

De visspecialist is al 58 jaar een vertrouwd adres op deze plek. “Onze voorganger is begonnen met wat schraagjes en planken en vis uit de Scheveningse afslag”, vertelt Jos Schot. “Later kwam de eerste kiosk.” Deze is 28 jaar geleden door Jos Schot overgenomen en ondertussen tweemaal vernieuwd. “Ik kom uit een vissersgeslacht en werkte jaren als Noordzeevisser en schipper. Na de quotering hadden we onvoldoende vangstrechten en heb ik even in de metaal gewerkt.” Daar voelde Schot zich niet op zijn plek en toen de viszaak in Brielle te koop kwam hapte hij toe. “Ik werkte in mijn schooltijd al in de viszaak van een oom en neef, heb nog vis gevent met een winkelwagen. De bedrijfstak was mij niet vreemd. Het contact met klanten is wat het werk zo aantrekkelijk maakt.”

Opbouwen
De eerste jaren was Jos Schot ‘meer van huis dan in mijn tijd als visser’. “Je moet iets opbouwen, dat hebben we echt met z’n tweeën gedaan”, zeg hij verwijzend naar zijn vrouw Marianne die altijd meewerkte. Dat opbouwen lukte heel goed, twaalf jaar geleden is er een nieuwe kiosk van 34 vierkante meter geplaatst. Jos Schot is inmiddels gepensioneerd, de kiosk is nu in handen van zijn zoon John. “Die is er mee opgegroeid, hij werkte op zijn 14e al mee. Ik val af en toe nog in als er handen tekort zijn.” De geschiedenis herhaalt zich, ook Jos Schot’s kleinzoon Joas is regelmatig in de kiosk aan het werk.

Arachideolie
Het succes van Schot-Bout? Nooit concessies doen op het gebied van kwaliteit. Zo bakt men vanaf het begin in arachideolie. “Elk jaar zijn er klanten die elders op vakantie vis hebben gegeten en zeggen: jullie hebben het weer gewonnen.” 

Jos Schot is sowieso niet van het veranderen. “We doen vanaf het begin zaken
 met Smedes, eerst olie, toen sauzen en later een veel breder assortiment. Wat goed is, is goed, dat moet je niet veranderen. Je krijgt ook altijd ideeën en tips van Smedes.” Dit laatste is waardevol, de vitrine van Schot-Bout is sterk veranderd in de afgelopen decennia. “Vroeger veel haring, paling en gestoomde makreel, nu kant en klare producten zoals bami, paella en mihoen. Gebakken vis en haring zijn nog steeds de hoofdmoot, maar de jonge garde klanten eet liever kant en klare gerechten.”


Op de foto drie generaties Schot: vader Jos, zoon John (huidige eigenaar) en diens zoon Joas.


1747