Overijssel: De Branding Rijssen

Tien jaar was Pieter Mourits chauffeur en maakte lange dagen, van twee uur ’s nachts tot vaak zeven uur ’s avonds. Al een paar jaar vroeg Dub Visser, eigenaar van visspeciaalzaak De Branding in Rijssen: ‘wanneer neem je die tent van mij over?’. Pieters schoonvader werkte al meer dan veertig jaar in de zaak en wilde deze niet overnemen. Vier jaar geleden trok Pieter de stoute schoenen aan, parkeerde zijn truck voor de laatste keer en werd visspecialist. “Ik leerde in de periode daarvoor op zaterdag de kneepjes van het vak.” 

De Branding Urker Vishandel heette de zaak voluit en deze opende in 1980. Urker Dubbele Visser besloot te stoppen met vissen en een viswinkel aan wal te openen. Hij deed dit midden in de recessie, de rente was torenhoog, dus de start was moeizaam. “In Rijssen werkten veel mensen in de nijverheid en de bouw. De sectoren lagen op z’n kop, veel mensen hadden geen baan.” Dub Visser hield echter vol en gaandeweg kwam zijn visspeciaalzaak in gunstiger vaarwater. 

Klanten in Rijssen houden vooral van gebakken vis. “Eerst hebben we een tijdje wijting gebakken, later zijn we overgestapt op kabeljauw. Nee, de stap naar panga hebben we niet gezet. Klanten rekenen op kabeljauw.” De Rijssenaar houdt van grote porties. “De vis mag hier gerust groter zijn dan het bakje. Veel klanten werken hard, bijvoorbeeld in de bouw, die willen goed eten. Op eten en drinken wordt niet bezuinigd.” Vooral op vrijdag en zaterdag is het druk bij De Branding. “Dan staan klanten buiten te wachten en werken we met zeven medewerkers.”

Toen Pieter Mourits de zaak overnam stond hij meteen voor een behoorlijke uitdaging: alle apparatuur zoals koelcel, vitrine en bakoven waren verouderd. Daarom besloot hij tot een ingrijpende verbouwing waarvoor de winkel zes weken dicht ging. Via een verkoopwagen voor de zaak werden klanten vijf weken lang toch bediend. Voor de nieuwe vitrine-inrichting bezocht Pieter Smedes Fine Food. Een logische keuze, vanaf de eerste dag in 1980 werkt De Branding samen met Smedes en is inmiddels 42 jaar klant. Daar plakt Pieter met plezier nog veel jaren aan vast. “Als Smedes er bij deovername niet was geweest, had ik helemaal opnieuw moeten beginnen. Hun producten zijn heel sterk, die wil je niet missen, en ze denken echt met je mee.”

1747