Limburg: Vishandel Erkens

Ter gelegenheid van 50 jaar Smedes maakt Smaak een tour door Nederland. Alle provincies komen aan bod in dit ‘Smedes Rondje Nederland’ en we starten in het uiterste zuiden: bij ambulante specialist Erkens Vishandel. Aan het woord is Frans Erkens, al veertig jaar klant bij Smedes.

Aflevering 1: Limburg | Vishandel Erkens

Mensen zijn hier geduldig

“Ik ben al meer dan 40 jaar voor mezelf actief als ambulante visspecialist. We staan met twee verkoopwagens in Sittard, Brunssum, Simpelveld, Gulpen, Eijsden, Beek, Steijn en Echt”, somt Frans Erkens een bijna aardrijkskundige rij op. “Eerder hadden we drie verkoopwagens, maar weet je wat het probleem is: je vindt geen gemotiveerde mensen meer. Een collega van 73 kreeg een herseninfarct en is gestopt, een andere collega was 79, dat ging ook niet meer. Dat waren mensen, daar kon je op bouwen, die waren er altijd. Wat wel een geluk is, we vonden een Belgische vrouw en haar dochter, die werken nu bij ons.”

Frans is zelf nog twee dagen in het bedrijf actief, zijn zoon doet een van de verkoopwagens. “Hij werkt het liefst alleen, draait in zijn eentje een hele wagen. Hij heeft min of meer zijn klanten opgevoed in wachten. Soms staan er 20 voor de wagen, maar hier blijven mensen dan rustig staan, mensen zijn geduldig.” Voorwerken is een middel om klanten dan op piekmomenten toch goed te kunnen helpen. Kibbeling wordt in het voren gebakken en warm gehouden, haring schoonmaken gebeurt voor drukke markten niet in de kraam maar op de zaak.

Wie er bij Frans Erkens zoals voor de vitrine staan? Alle categorieën van jong tot oud. “Jonge kinderen leren vis eten via een gebakken scholletje, dat is wat zachter. Gaat dat goed, dan stappen ze over op kibbeling. In Sittard zijn veel studenten en die leren zelf koken. Die kopen veel verse vis.” Sowieso is meer dan 50% van wat Erkens verkoopt verse vis: zalm, kabeljauw, roodbaars, victoriabaars en schelvis. “We verkopen wel wat menuutjes, vooral aan alleenstaanden, maar vers loopt hier veel beter.” En vers is ook echt vers bij Erkens. “Dat kost wel wat, maar het verkoopt beter en klanten komen terug. Dus niet die buitenlandse mosselen die je ook in de supermarkt koopt, maar biologisch gekweekte mosselen uit Nederland. Je moet je onderscheiden van de supermarkt. Veel mensen zijn bereid wat meer uit te geven voor iets fatsoenlijks.”

De samenwerking van Frans Erkens met Smedes dateert van veertig jaar geleden. “Echt nooit problemen gehad, altijd correct behandeld”, schetst hij de rode draad. Zijn favoriete producten? “Meel en Remouladesaus. Voor die saus komen ze met bakjes langs, of we ze willen vullen. Je moet dit soort producten ook niet veranderen, maar altijd hetzelfde gebruiken. Daar klanten rekenen erop.”


 

1747