Gelderland: Hans Fentsahm Eibergen

Zijn opa verkocht ‘van alles’ op kermissen, van snoep tot patat en vis, zijn vader opende in 1961 viswinkel Fentsahm in Eibergen. Sinds 1981 is deze zaak, met naast de winkel ook verkoopwagens, in handen van Hans Fentsahm. “Ja, ons bedrijf is met 61 jaar nog iets ouder dan Smedes”, lacht hij.

Vishandel Hans Fentsahm is al zes decennia doorlopend in ontwikkeling. Het begon met een winkel en het venten van vis. “In de Achterhoek is enorm veel buitengebied, daar ging mijn vader met de auto de boer op.” Later kwamen er verkoopwagens bij, op het hoogtepunt waren dit er vier. Weer later deed Fentsahm ook catering en stond hij met vis op evenementen. “Maar sinds 20 jaar, toen de kinderen kwamen, doen we de catering en evenementen niet meer. Ik wilde weer meer met het product zelf bezig zijn.” 

Die liefde voor het product en het visvak gaat ver bij Hans Fentsahm, zelfs zo ver dat hij zijn kennis en kunde graag deelt met anderen. Als vakdocent geeft hij les bij de Stichting SVO Food en brengt zowel de theorie als praktijk over op verkoopmedewerkers en toekomstig visspecialisten. “Een vakdiploma is in Nederland niet verplicht, maar je werkt met voedsel dus het is heel belangrijk dat je kennis hebt.”

Het bedrijf van Fentsahm is gevestigd in Eibergen, zes kilometer van de Duitse grens. “Onze klanten houden niet van poespas, doe maar gewoon. Gebakken vis moet van een fatsoenlijk filetje zijn, geen pangasius. En ze houden ook niet van toevoegingen aan het meel, we hebben de gewone en niet de krokante variant.” Daar staat tegenover dat klanten direct reageren als er bijzonders in de vitrine ligt. “De gekste vette vis, onze klanten kopen het zo. Laatst hadden we mahi mahi en papagaaivis, dat was zo weg. Zolang je maar vertelt hoe ze het moeten bereiden en er niet te veel ingrediënten voor nodig zijn.”

Fentsahm weet niet anders dan dat zijn bedrijf samenwerkt met Smedes. “Als sinds de tijd dat ze alleen visbakmeel verkochten, dus vanaf het begin. Ik kan er niets dan positiefs over vertellen. Ze denken mee, komen met ideeën en oplossingen en communiceren altijd kort. We inspireren elkaar over en weer.” En inderdaad, voor de recepten die Smedes ontwikkelt ‘heb je geen 25 ingrediënten nodig’. Die passen prima bij de consument in de Achterhoek.
 

1747