Fishprof op Texel: Andries Arnout

Het Waddeneiland Texel telt zo’n 14.000 inwoners, maar er zijn ook 44.000 toeristische bedden. In het seizoen, van Pasen tot november, explodeert de bevolkingsomvang. “Druk is in onze zaken dan ook echt druk”, weet Andries Arnout die samen met collega’s Peter Bongaards en Morris Koopman eigenaar is van twee viswinkels. Naast De Oude Vismarkt en De Texelse Vis­specialist ‘runnen’ de tientallen medewerkers ook nog een visgroothandel.

Buiten het seizoen is alleen De Oude Vismarkt open, maar nu draaien beide winkels op volle toeren. De winkel presenteert een zeer breed en diep assortiment: ten minste vijftien soorten verse vis, een gevarieerd aanbod gebakken vis, vijf soorten oesters, een koude toonbank met zuurwaren en andere specialiteiten, veel soorten gerookte vis, gemarineerde vis voor de barbecue… “Omdat we ook een groothandel hebben, kunnen we zo’n breed assortiment presenteren. En dat werkt hetzelfde in de groothandel, de winkels en groothandel versterken elkaar.” Kibbeling in ketjapsaus en IJmuider Kotterballen zijn minder alledaagse snacks, maar wel geliefd bij klanten.

Andries woont al zijn hele leven op Texel, op een vijfjarig uitstapje naar Utrecht na. Daar werkt hij in de keuken van diverse restaurants. Het eiland blijft echter trekken en als hij ‘klaar is’ met werken in de horeca keert hij terug. Hij treedt in dienst bij Peter en wordt samen met hem en collega Morris mede-eigenaar. Zijn horeca-ervaring komt goed van pas. “Je weet wat je kunt maken met de spullen die je hebt.” Texel heeft niet het achterland voor een breed assortiment kant-en-klaar maaltijden. “Dat hebben we wel geprobeerd, een zalmfilet met kruidenkorst en groenten bijvoorbeeld, maar het verkocht niet. Ter plekke opeten en het traditionele assortiment hebben de voorkeur denk ik.” Paëlla is overigens wel in de vitrine te vinden.

Lonely Planet
De afgelopen jaren verandert het type klant dat Texel bezoekt en dit komt door drie factoren. “De verstening van campings, waar kampeerder plaats maken voor chalets en vakantiehuisjes”, benoemt Andries de eerste. “Daarnaast zette reisgids Lonely Planet Texel in de Top-10 beste Europese bestemmingen, net achter Venetië en de Dordogne. Dat zorgt voor meer internationaal publiek. Tijdens de coronaperiode kregen we veel gasten die anders naar het buitenland gingen. Dat was voor ons best even schrikken. Het zijn klanten met een bredere beurs die maar zo twee- of driehonderd euro besteden.” De viswinkels passen hun assortiment overigens niet aan op het nieuwe type gasten. “Ons assortiment is al zo breed, daar zit voor iedereen wel iets lekkers bij.”

Over de samenwerking met Smedes is Andries zeer tevreden. “Ze hebben een totaalpakket en leveren hier in het seizoen iedere week wel. Verpakkingen, visbakmeel, sauzen, alles komt van Smedes. En de kibbelingkruiden, de lekkerste die er zijn. Klanten vragen er vaak om, of ze die ook kunnen kopen. Dan geven we ze gewoon een bakje mee.”

Foto: Andries (l) en Morris.

1858