Fishprof in Wijk bij Duurstede: Lindseys

"Zelfbediening is schot in de roos"

“Je moet zorgen dat hij volstaat, lege plekken steeds bijvullen”, vertelt Wilco de Graaf van Lindsey’s Visspeciaalzaak over het wandmeubel vol zelfbedieningsproducten. Samen met partner Lindsey runt hij sinds 2016 een winkel in Wijk bij Duurstede. Tijdens de verbouwing van hun zaak in de herfst van 2022 plaatsen ze een grote vitrine voor zelfbediening. En dat blijkt een schot in de roos, aan de lopende band pakken klanten er producten uit. “Vanaf de eerste dag.”

Lindsey wil eigenlijk naar de politieacademie, maar moet op 17-jarige leeftijd een jaartje wachten en gaat aan de slag in een viswinkel in Leusden. Dit bevalt zo goed dat ze haar politieplan laat varen. Wilco is beroepsmilitair en werkt kort bij een visgroothandel. Samen besluiten ze het avontuur genaamd ‘ondernemen’ aan te gaan en nemen een bestaande viswinkel in het historische stadje over. “Deze zaak was wat op de weg terug en bood een goede basis om te vernieuwen, er een eigen draai aan te geven”, aldus Wilco.  

Dat lukt, hun winkel loopt vanaf het begin goed. Als Lindsey’s provinciewinnaar van de Nationale Haringtest wordt, krijgt de verkoop een boost. “En de coronaperiode was voor de groei ook geweldig”, erkent Wilco. Een derde succesfactor is de sluiting van de sushizaak aan de overkant. “Ik maakte toen tien pokebowls, eigenlijk als grapje. Die werden direct verkocht en de volgende tien ook en de volgende ook. Ik dacht, dat gaat lekker. Op een gegeven moment stond ik halve dagen pokebowls te maken in de koelcel.”  In de nieuwe winkel is daarom een speciale ‘pokecounter’ gemaakt waar klanten op maat hun pokebowl laten maken. “Mensen uit omliggende dorpen komen hiervoor speciaal naar onze winkel.”

Zelfbediening
Inmiddels is ook de zelfbediening een stevige pijler onder het bedrijf. “We hebben er vier lagen in. In de bovenste staan blikjes fris en wijn. We verkopen nu veel meer frisdrank omdat het zichtbaarder is. Dan is er een laag met zuurwaren en pokebowls en daaronder een met wraps, salades en sushi. Het onderste schap is voor maaltijden en bijvoorbeeld oesters of mosselen.” Wilco ziet dat de zelfbediening op twee manieren scoort. “Er komen klanten gericht de winkel in, die pakken er iets uit en lopen door naar de vitrine. Een andere groep komt voor gebakken vis, moet even wachten, neust in het wandmeubel en zien wat lekkers…”

Pick-Up Point
Vanaf de start van hun zaak zijn Lindsey en Wilco kind aan huis bij Smedes. Bij de inrichting van de vitrine in hun winkel - in 2016 - zorgt Erik Verbeek van Smedes voor de indeling en materialen. “Het fijne van Smedes zijn de korte lijntjes. En heb je iets nodig, dan rijd je er gewoon even naar toe. Het nieuwe Pick-up Point werkt ook perfect. ’s Middags bestellen, de volgende ochtend je code intikken, pakket meenemen en door naar de winkel. En niet te vergeten, ze hebben er de lekkerste koffie.”

1858