Fishprof in Utrecht: Marthijn van de Mheen

"Creativiteit heeft de toekomst"

De geur van Bretonse en Thaise vissoep hangt in de lucht als we op dinsdag visspeciaalzaak R. van de Mheen in de Utrechtse wijk Tuindorp binnenstappen. “Het is kookdag”, zegt Marthijn van de Mheen en dat is te zien. Zelf maakt hij de verse vissoepen, zijn vrouw Gabry wraps en dochter Kirsten kant-en-klare maaltijden. Het is herfstvakantie, dus hun jongste dochter Meghan helpt haar grote zus.

Al meer dan 40 jaar is Utrecht een tweede thuis voor de familieVan de Mheen. Marthijn: “Mijn ouders, Reindert en Corry, begonnen in 1980 voor zichzelf. Ze stonden op standplaatsen in Utrecht zoals hier in Tuindorp. We zeiden altijd, als we ooit een winkel willen, dan hier.” Die winkel komt er maar het duurt wel bijna 40 jaar. “In december 2019 zijn we hier opengegaan, in winkelcentrum De Gaard. Inderdaad, net voor de corona-uitbraak. Daar was ik wel benauwd voor, het was een spannende tijd. Maar we hadden al een klantenkring opgebouwd en de die heeft ons er doorheen geholpen. Klanten zeiden: doe gewoon je ding. Toen bleek dat je ook in een grote stad een band met klanten opbouwt.”

Smaakaccent

Er zijn twee dingen die Marthijn in het bijzonder aantrekken in zijn vak: het omgaan met klanten en het koken. “Koken vind ik leuk. Als Smedes een kookdemo had in de kookstudio was ik altijd van de partij, dat vond ik fantastisch.” In zijn winkel maar ook op de standplaatsen in de Betuwe verrassen Marthijn en Gabry klanten telkens met iets nieuws. Vaak bepaalt de voorraad verse vis welke kant het opgaat met de recepten. “We hadden pas te veel zalm, dan maken we er direct quiches en bladerdeeghapjes van. Die geven we dan een smaakaccent, deze keer Japans. Het mooie van deze aanpak is dat je heel weinig derving hebt.”

Soep met coquilles

De creativiteit met zijn voorraad verse vis is ook terug te zien in de vissoepen. Die heeft Van de Mheen altijd in zijn assortiment. Het is - zoals voor alle visspecialisten - een makkelijk te bereiden margemaker. Soep biedt echter ook ruimte voor creativiteit en flexibiliteit. “Vorige week hadden we op zaterdag weinig coquilles verkocht, daarom hebben we de volgende dinsdag pompoensoep met gerookte zalm en coquilles gemaakt. Zalm en coquilles, klanten vonden deze herfstsoep geweldig. Je moet als visspecialist creatief zijn.”

Winkelscan

Creativiteit is de toekomst van het vak, dat is de stellige overtuiging van Marthijn. Dit betekent ook: klanten op ideeën brengen. “Toen het in september lang mooi weer bleef, zei een klant: ik heb zin om te barbecueën, heb je nog iets? Ik adviseerde ‘m Wester Ross zalm te roken en heb uitgelegd hoe hij dat moest doen. Kijk, dat soort advies krijgt hij bij de Albert Heijn niet, wij hebben verstand van vis.” Marthijn vindt dat Smedes zijn bedrijf ondersteunt met ideeën. “Zij geven een voorzet en wij koppen ‘m erin.” Hij ziet dat de VNV ook steeds meer support geeft: “Tijdens de Vismatch in Spakenburg hebben we ingetekend op een winkelscan. Er komen mensen je winkel beoordelen en advies geven. Dat is waardevol. Het kan immers altijd beter en dat is precies ons streven: de kwaliteit steeds verhogen.”

1858