Fishprof in Tilburg: Visspecialist Van Wijk

In februari 2022 een viswinkel overnemen en driekwart jaar later verhuizen naar een ruimer pand in hetzelfde winkelcentrum. Je moet het maar durven in deze economisch instabiele tijd. 

Toch dachten Willem van Wijk en Kim Vermans er niet lang over na toen de verhuurder op de proppen kwam met een andere winkelruimte. Welgeteld drie panden verderop. “Het kwam wat sneller dan gedacht”, lacht Kim Vermans van Visspecialist Van Wijk in Tilburg. “Maar we moesten toch verbouwen. Aan de winkel die we overnamen was 25 jaar niets gedaan. Nu konden we verbouwen en tegelijk openblijven.”

De verbouwing hebben Willem en Kim van a tot z zelf geregeld. “We hebben ook alles zelf verzonnen. Het resultaat is een moderne, chique winkel met donkere elementen, maar ook met veel licht. Bij vis hoort licht en helderheid”, vertelt Kim. Zij komt uit de horeca, partner Willem is opgegroeid tussen de vis in de zeevisgroothandel van zijn vader en opa in Scheveningen.

Noordzeevis
Wie kijkt in de vitrine ziet dat Visspecialist Van Wijk zich richt op maaltijden die allemaal vers worden bereid. Daarnaast is er een toonbank met verse vis. “We kiezen bewust voor Noordzeevis, het is onze missie om die onbekende vis te verkopen. Klanten reageren enthousiast poon, mul, zeeduivel en heilbot. Tilburgers staan open voor iets nieuws en Willem kan er alles over vertellen. Dat verhaal is ook belangrijk.”

Kleur
Voor de inrichting van de vitrine gingen Kim en Willem op bezoek bij adviseur Erik Verbeek van Smedes. Ook daar hoefden de ondernemers niet lang te twijfelen. “Erik liet de verschillende lijnen zien. We kozen de Casablanca lijn om kleur te brengen in onze lichte winkel. Andere producten zoals filets leggen we op zwarte schalen met een houtrand. Erik heeft ook advies gegeven, bijvoorbeeld over welke schalen bij welke acties geschikt zijn. Handig, want hij weet uit ervaring wat loopt. Samen kom je op nieuwe ideeën.”

Spannend
De winkel van Kim en Willem is zes weken voor de kerst geopend en het enthousiasme van klanten is groot. Kim: “Iedereen reageert fantastisch, we zien veel nieuwe mensen en dat is positief voor de omzet. Natuurlijk hebben we een spannende tijd achter de rug. Consumenten houden de hand wat meer op de knip en onze energietarieven zijn nu hoger. Maar we zijn blij met de keuze let’s do it! Dat klanten nu zó reageren maakt ons extra blij.”

1858