Fishprof in Leusden: Ru-Vis

“De eerste week dat we open waren vroeg een klant: hé, maken jullie die maaltijden zelf? In onze oude winkel was het aanrechtje verstopt en stonden we met onze rug naar de klant te werken. Nu hebben we veel meer ruimte en zien klanten wat we maken”, vertelt Henrik-Pieter de Graaf van visspecialist Ru-Vis in Leusden. In januari en februari is de winkel volledig verbouwd en vergroot.

Ru-Vis, dat ook verkoopwagens heeft, is inmiddels bijna 30 jaar gevestigd in het dorp bij Amersfoort. Eerst met een kleine zaak, model pijpenla, vanaf 2006 in een groter pand naast de Jumbo supermarkt. “We kregen de kans om tien vierkante meter extra bij de winkel te betrekken en van 90 naar 100 meter te gaan. Dat lijkt weinig, maar is een wereld van verschil. Toen hebben we nagedacht: wat doen we met de koelruimte, met de werkruimte en vooral: wat doen we voor de klant?”, vertelt Henrik-Pieter.

Het resultaat van alle denkwerk is een totaal nieuwe winkel waarvan de deuren jaarrond open staan. “Wij komen van de markt, daar sta je dicht bij de klant en kun je beter communiceren. Een open winkeldeur draagt daar aan bij. Het is bovendien uitnodigend en er zijn meer mensen met drempelvrees dan je denkt. Bovendien zijn open deuren fijn voor mensen in een rolstoel, scootmobiel of rollator. Nederland vergrijst en deze groep klanten wordt groter.”

Snoepmeubel
Ook de vitrine is volledig nieuw en focust sterk op maaltijden. Die worden, net als de broodjes, bereidt op een groot werkeiland naast de vitrine. Bijna onder de neus van klanten. “Veertig procent van onze omzet bestaat uit maaltijdgerechten. Ze zijn populair bij tweeverdieners, maar ook senioren nemen steeds vaker iets kant-en-klaars mee. Die willen ook gemak en eens wat anders dan aardappelen, groente, vlees.” Nieuw is ook een losse zelfbedieningsvitrine met voorverpakte producten zoals lunchhapjes en wraps. “We noemen dat ons snoepmeubel en leggen er dagaanbiedingen in. Met van die actiestickers van Smedes. Het verrast ons elke keer weer hoeveel mensen, die wachten op een portie kibbeling, er iets uitpakken.” Overigens leverde Smedes alle bakken en schalen voor de vitrine.

Glycoltoonbank
De grote verbouwing was ook een goed moment om een duurzaamheidsslag te maken en energie te besparen. Een open winkeldeur vraagt met het Nederlandse weer om goede klimaatbeheersing en het koelen van vis vergt veel energie. Ronald de Kleer van hoofdaannemer Emonds KMI plaatste een glycoltoonbank in de winkel. “Die geeft een veel gelijkmatiger koeling door de continue doorstroming van glycol. Het bespaart ook 25 tot 30 procent energie en is door het ontbreken van roosters op de bodem makkelijker schoon te houden. Je kunt de temperatuur per deel van de vitrine inregelen. Dus verkoop je over vijf jaar minder versie vis en meer maaltijden, dan pas je zelf de koeling aan. Wel zo flexibel. Ru-Vis is klaar tot 2050.”

Inmiddels is het Ru-Vis-team helemaal thuis in de winkel en ontdekken ze steeds nieuwe mogelijkheden. “Op vrijdag staat één collega continu gerechten te maken. Klanten zien dat niet alleen, we laten ze dan ook meteen proeven. Dat geeft veel gezelligheid in de winkel en is natuurlijk ook goed voor de verkoop”, aldus Henrik-Pieter.


 

1858